Wie zijn wij

Visie en missie
De Stichting Eurovision Artists streeft ernaar een kenniscentrum met betrekking tot het Eurovisie Songfestival te zijn in de breedst mogelijke zin van het woord en heeft als doel het op positieve wijze promoten van het Eurovisie Songfestival in het Nederlandse taalgebied. Het verzamelen en archiveren van informatie met betrekking tot het Eurovisie Songfestival is daarbij een belangrijk onderdeel. Eurovision Artists ziet het Eurovisie Songfestival als cultureel erfgoed. Hierin is zowel het verleden van het festival als het huidige festival belangrijk. Het kenniscentrum betreft alle onderdelen die met het Eurovisie Songfestival te maken hebben of hieraan verwant zijn, zoals nationale voorronden en alle overige activiteiten die aan het songfestival gerelateerd zijn.

Activiteiten
  • Het beheer van deze website met daarop onder andere een uitgebreide historische database met uitslagen van het Eurovisie Songfestival en de daaraan voorafgaande nationale finales en voorrondes, titels van de deelnemende liederen en namen van deelnemende artiesten, tekstschrijvers, componisten en dirigenten.
  • Het twee keer per jaar uitbrengen van Eurovision Artists Magazine. Een zomernummer waarin een terugblik op het afgelopen Eurovisiejaar centraal staat en een winternummer met meer achtergrondverhalen over de geschiedenis van het Eurovisie Songfestival. Liefhebbers kunnen zich hier op dit magazine abonneren.
  • Het geregeld uitbrengen van een digitale nieuwsbrief, waarop u zich hier kunt abonneren.
  • Het één keer per jaar uitreiken van de EA-Award aan een persoon, personen, een organisatie of initiatief uit Nederland of België die het Eurovisie Songfestival op een bijzondere wijze heeft of hebben gepromoot in de media. Klik hier voor een overzicht van alle winnaars van deze award tot nu toe.
  • Het verzamelen, bewaren en beschikbaar houden van informatie over het Eurovisie Songfestival.
  • De stichting heeft een actieve Facebook pagina. Ook is de stichting terug te vinden op Twitter en Instagram.
  • De stichting ondersteunt waar mogelijk initiatieven van anderen die bijdragen aan de promotie van het Eurovisie Songfestival en is de laatste jaren één van de sponsors van Eurovision in Concert.
  • Mediavertegenwoordigers die op zoek zijn naar informatie omtrent het Eurovisie Songfestival of die de door hen reeds bijeengebrachte informatie willen toetsen op onjuistheden kunnen in contact treden met de stichting. Wij verlenen onze medewerking waar we kunnen.

Geschiedenis
De stichting Eurovision Artists is in mei 1977 door de latere dagbladjournalist Martin Hermens opgericht als informatiebureau voor de media op het gebied van het Nationaal Songfestival en het Eurovisie Songfestival en is daarmee, afgezien van de European Broadcasting Union, de oudste organisatie die zich richt op het Eurovisie Songfestival. Sinds de oprichting van de stichting hebben de media, in de meest brede zin van het woord, de weg naar de stichting gevonden. De stichting heeft haar medewerking verleend aan het samenstellen van boeken, cd’s, radio- en televisieprogramma’s en kranten- en tijdschriftartikelen.

Al snel bleek het Eurovisie Songfestival een grote schare liefhebbers te kennen. Om aan de grote vraag naar informatie te kunnen voldoen besloot de stichting haar activiteiten uit te breiden met het uitgeven van een tijdschrift dat momenteel Eurovision Artists Magazine heet. Het eerste exemplaar verscheen in juni 1979 onder de naam Euro-Telex.

Voor de abonnees op Eurovision Artists Magazine en andere belangstellenden organiseerde de stichting tussen 1989 en 2012 jaarlijks een Eurovisiedag met een Eurovisieplaten- en memorabiliabeurs en optredens.

In 1993 fuseerde de stichting met de “Belgian Eurovision Club” en werd de officiële naam “Stichting Eurovision Artists, Dutch-Belgian Eurovision Foundation”.

Sinds 1 maart 2002 beschikt de stichting over een eigen website, daar bent u nu. Voorts heeft de stichting bijgedragen aan de totstandkoming van (destijds) de grootste Eurovisie Songfestivalgerelateerde website ter wereld, esctoday.com, en zijn we in het verleden mede verantwoordelijk geweest voor de nieuwssectie op de officiële Songfestivalwebsite van de NOS en de TROS: songfestival.nl. Voorts hebben wij, op uitnodiging van de NOS, in 2000, 2001 en 2003 het middagprogramma verzorgd, voorafgaand aan het Nationaal Songfestival in Ahoy'.

Sinds 2008 zijn we ook terug te vinden op sociale media.